Zmiany nie są ani dobre, ani złe. Dobre lub złe może być to, co robimy w ich obliczu. Badania pokazują, że samo uświadomienie ludziom mechanizmów jakim podlegają w zmianach, konsekwencji„odpuszczenia”, tego co ma wpływ na ich odporność psychiczną, pozwala bardziej efektywnie i adekwatnie radzić sobie z sytuacjami trudnymi, utrzymać zaangażowanie w momentach, kiedy motywacja spada.
Thomas Eriksen powiedział kiedyś, że „charakterystyczne dla naszych czasów jest stanie w miejscu z ogromną prędkością”. Jest wiele cytatów opisujących zmiany, ich konieczność oraz fakt, że na pewno nastąpią. Najczęściej przytacza się słowa Heraklita z Efezu, który mówił, że „jedyną stałą rzeczą jest zmiana”.
Zaprzeczanie, opór i pozorne eksperymentowanie. To najczęstszy początek zmian w organizacji. Powodów jest wiele. Inercja systemu, komunikacja, metoda wdrażania. I ludzie. Ich natura, obawy, wygoda, przekonania i przyzwyczajenia. Instynktowne dążenie do zachowania status quo. Do niezmieniania. Znany z Seksmisji Max zwykł mawiać ”natury nie oszukasz”. Możesz ją jednak zrozumieć. To pierwszy krok do wdrożenia i odnalezienia się w zmianie.
Działanie w Zmianie to poligon doświadczalny, zaprojektowany tak, aby poznać naturę swoją i zespołu. Odczuć efekty i konsekwencje zaprzeczania i oporu. Odpowiedzieć sobie na pytanie, czy jestem w stanie obronić swoje status quo nie wchodząc w zmianę, która napędza biznes, rynek, świat.
Cele
- rozwój umiejętności płynnego wdrażania zmian, adekwatnego do realiów rynkowych
- poznanie i doświadczenie na sobie naturalnego procesu przechodzenia przez poszczególne etapy zmiany
- zmierzenie się z naturalną dynamiką zespołu w przypadku wdrażania zmian (głównymi barierami, oporami i schematami działania)
- poznanie i przećwiczenie elementów kluczowych dla efektywnego wdrażania zmian (modele zarządzania zmianą, przygotowanie projektu, komunikacja i wdrożenie)
- doskonalenie metod pracy z ludźmi w zmianie – dopasowanie stylu komunikacji i stylu zarządzania do danego etapu zmiany oraz naturalnych predyspozycji poszczególnych pracowników
Po warsztacie uczestnicy będą mogli
- lepiej odnaleźć się w sytuacji głębokich przemian w organizacji
- efektywnie zastosować najskuteczniejsze modele zarządzania zmianą
- reagować w trudnych sytuacjach występujących podczas zmiany w organizacji
- zmniejszać opór i występowanie innych niekorzystnych zjawisk
- prowadzić rozmowy wspierające pracowników